دوره های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی

دوره‌های شبانه، روزانه و غیرانتفاعی در انتخاب رشته چه ترتیبی باید داشته باشند؟

می‌دانیم که تفاوت رشته‌های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی در هزینه‌ها و برخی از خدمات دانشگاه‌ها می‌باشد. اما شما ممکن است بنا به دلایلی یک رشته‌ای در دوره شبانه را به رشته‌ی دیگری در دوره روزانه ترجیح دهید یا غیرانتفاعی شهر خود را به شبانه‌ی شهرستان‌های دیگر اولویت دهید. شما باید بر اساس ترجیح خود و مشورت با پدر و مادر، انتخاب‌هایتان را تعیین کنید. با این وجود برای بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری این سوال پیش می‌آید که کدام دوره دانشگاهی را انتخاب کنند؛ روزانه، شبانه یا غیرانتفاعی. در این مقاله قصد داریم تا کمی در این باره صحبت کنیم.

برای داشتن یک انتخاب رشته صحیح و اصولی، دانستن مواردی همچون نحوه انتخاب رشته، نحوه اولویت‌بندی انتخابها، تحلیل صحیح کارنامه اولیه کنکور سراسری و … مهم است. هر داوطلب کنکور سراسری1401 با اطلاع از این موارد می‌تواند یک انتخاب درست داشته باشد و نتیجه مطلوب را کسب کند.

انتخاب رشته کنکور سراسری مرحله‌ای سرنوشت‌ساز است؛ در صورتی که به درستی انجام شود داوطلبان می‌توانند در رشته مورد علاقه خود پذیرش شوند. فرآیند انتخاب رشته، همیشه به عنوان یک چالش مهم برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری محسوب شده است. وقتی حق انتخاب بیشتری برای انتخاب رشته وجود داشته باشد، قطعاً انتخاب شما برای رشته محل‌های مورد علاقه بیشتر خواهد شد.

روش منطقی برای انتخاب رشته این است که به ترتیب دوره‌های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی اعمال شود. اما در بعضی مواقع داوطلب بر اساس علاقه خود دست به اقدام می‌زند و ترتیب اصلی را تغییر می‌دهد. از آن جایی که بعضی خانواده‌ها اطلاع کافی از شهریه مراکز غیرانتفاعی ندارند باید در انتخاب رشته خود دقت لازم را داشته باشند.

  • دوره روزانه: همان طور که می‌دانید دانشگاه‌های روزانه با توجه به دولتی بودنشان تحصیل رایگان دارند و درنتیجه رقابت برای قبولی در این دانشگاه‌ها بسیار بالا می‌باشد و قبولی در این دانشگاه‌ها بسیار دشوار است. لذا مدارک این دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.
  • دوره شبانه: از سوی دیگر دانشگاه‌های شبانه در اصل، تحصیل در همان دانشگاه‌های دولتی می‌باشند اما با این تفاوت که باید شهریه پرداخت نمایید و از نظر ارزش مدرک باید بدانید که سطح این دو دورۀ دانشگاهی یکسان است.
  • غیرانتفاعی: دانشگاه‌های غیرانتفاعی دانشگاه‌هایی هستند که در قبال پرداخت شهریه می‌توانید در آن‌ها تحصیل نمایید و مدارک این دانشگاه‌ها به نسبت دو دورۀ روزانه و شبانه اعتبار کمتری دارند.

به طور کلی برای انتخاب رشته مناسب، چند موضوع را باید در نظر داشته باشید. رشته، رضایت خانواده و شهر که بر اساس این چند فاکتور می‌بایست اقدام به انتخاب کنید. به صورت کلی دانشگاه روزانه از اهمیت و سطح بالاتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها برخوردار می‌باشد. اما بعضی مواقع بسته به شرایط از جمله خانواده، فرد ترجیح می‌دهد که در همان شهر خودشان مشغول به تحصیل شود؛ لذا همان دانشگاه غیرانتفاعی را انتخاب می‌کند. از طرفی گاهی از اوقات رشته تحصیلی ممکن است برای داوطلب اهمیت بیشتری داشته باشد، بنابراین نسبت به دانشگاه در اولویت قرار می‌گیرد. اما مورد بعدی نوع دانشگاه می‌باشد که قطعاً انتخاب دانشگاه روزانه و شبانه می‌تواند مهم به نظر بیاید و نسبت به غیرانتفاعی چشم‌انداز بهتری داشته باشد.