خوراکی و تقویت عملکرد حافظه

خوردن چه خوراکی‌هایی باعث افزایش حافظه می شود؟

 

 

آیا می‌دانید غذایی که می‌خوریم چه ارتباطی با عملکرد مغز و حافظه‌ی ما دارد؟ در بحث رژیم غذایی، همیشه حواس ما متمرکز بر تأثیر غذا روی اندام و ظاهرمان است؛ در حالی‌که دانشمندان هر روز بیشتر به اهمیت رژیم غذایی در عملکرد مغز و حافظه پی‌می‌برند. تغذیه برای مغز و حافظه‌ی ما و به‌ویژه برای سلول‌های خاکستری، خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید مهم است. لذا داوطلبان بهتر است در دوره آمادگی برای کنکور سراسری 1401 مراقب تغذیه خود باشند. در ادامه قصد داریم به مواردی در این خصوص اشاره کنیم.

بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و حافظه

-آووکادو

این میوه یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. البته دارای چربی هم می باشد؛ اما از نوع اشباع نشده هستند که باعث درخشش پوست شما می شود.

-کرفس

کرفس از سبزیجات کم‌کالری است و خواص بی‌شماری دارد. هر فنجان از آب کرفس تنها ۱۶ کالری دارد. سطح بالای آنتی‌اکسیدان و پلی‌ساکارید‌های موجود در کرفس، آن را به یک ماده‌ی ضدالتهاب عالی بدل می‌کند و بسیار کاربرد دارد. کرفس علاوه‌بر شاداب نگه‌داشتن و تقویت حافظه و مغز، باعث کاهش وزن هم می شود.

-شکلات تلخ

خیلی از افراد عاشق شکلات هستند و آن را مصرف می‌کنند؛ اما بهتر است که از نوع تلخ باشند که سرشار از انتی اکسیدان هستند. این شکلات‌ها باعث کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب هم می شود. شکلات هر چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، برای سلامتی مفید‌تر است. در یک کلام می‌گوییم شکلات‌های تلخ و تیره برای تقویت حافظه بی‌نظیرند.

-زرده تخم‌مرغ

زرده‌‌ی تخم‌مرغ سرشار از کولین می باشد. در بدن انسان، کولین اهمیت زیادی در سنتز اجزای سازنده‌ی غشای سلول‌ها دارد. کولین برای متابولیسم و سوخت‌وساز چربی ضروری است. علاوه بر آن پیام‌رسان عصبی است و وظیفه‌ی کنترل عضلانی را برعهده دارد. این ماده‌ی غذایی مفید، نقش بسیاری مهمی در بهبود عملکرد حافظه بازی می‌کند.

-قهوه

قهوه را باید یکی از منابع سرشار از کافئین دانست. کافئین می‌تواند عملکرد حافظه‌ی کوتاه‌مدت را بهبود و قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه‌ی بلندمدت را افزایش دهد. از سوی‌ دیگر، برخی تحقیقات نشان می‌دهند بین بیماری آلزایمر و میزان مصرف قهوه، رابطه‌ی منفی وجود دارد.

-آجیل مخلوط

همه‌ی آجیل‌ها حاوی میزان زیادی چربی سالم و مفید هستند. آجیل سرشار از انواع ویتامین‌ها،‌ مواد معدنی مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ و منیزیم است که همین امر موجب بهبود عملکرد حافظه و افزایش میزان یادگیری در افراد شود.

– ماهی چرب، لوزی‌ماهی، سالمون، ماهی خال‌خالی، ساردین

از آن جا که مصرف ماهی موجب می‌شود افراد در آینده کمتر دچار مشکلات و اختلالات شناختی شوند؛ لذا در صورت امکان وعده ای را برای مصرف این غذا اختصاص دهید. علاوه‌براین، مصرف امگا۳ موجب بالارفتن توانایی استدلال غیرکلامی و بهبود عملکرد حافظه می‌شود. برخی تحقیقات ثابت می‌کنند مصرف ماهی یا فراورده‌های آن ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد مغز دارد. ماهی سالمون نیز منبع بسیار خوبی ازدوکوزاهگزانوئیک اسید است.