تمرکز در تست زنی

راهکارهای افزایش تمرکز هنگام تست‌زنی

بسیاری از داوطلبان در حین مطالعه و تست زدن تمرکز خود را از دست می دهند و زمان زیادی را تلف می کنند؛ لذا بر آن شدیم تا راهکارهایی را برای مقابله با کاهش تمرکز در این مقاله بیان کنیم.  با ما همراه باشید.

*مهمترین نکته حفظ آرامش می باشد.

ابتدا چشمانتان را ببندید و 30 ثانیه چند نفس عمیق بکشید و به سوالات نگاه نکنید. اگر به خوبی درس خوانده باشید این تکنیک به شما آرامش بیشتری می‌ دهد و اگر هم خوب نخواندید این کار از استرس شما می کاهد.

*باید در نظر بگیرید که حواستان را جمع کنید.

این شیوه ممکن است ظاهرا ساده به نظر آید اما تاثیرگذار است. اگر این اتفاق افتاد به خود بگویید که حواست را جمع کن. این کار باعث می شود که در درازمدت به یک آرامش نسبی در مطالعه برسید. سعی کنید روی هدف خود تمرکز داشته باشید.

*فرصتی را برای افکار مزاحم در نظر بگیرید.

در طول روز زمانی را برای افکار پراکنده خود اختصاص دهید. اگر در حین تست زدن افکار شما پراکنده شد به خود بگویید مثلا ساعت 2 تا3.30 به تو فکر می کنم. این باعث می شود که شما از نظر ذهنی احساس ارامش کنید. به یاد بیاورید که زمان ویژه ای را برای آن ها در نظر گرفته اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شود. کسانی که از این روش استفاده کرده اند، توانسته اند درصد زیادی از افکار مزاحم را کاهش دهند که این تغییر بزرگی است.

 *به خود استراحت بدهید.

وقتی که ما مدت زمانی طولانی می نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه ی بدن یعنی پاها کشیده می شود. ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می کنند. هنگامی که پس از نشستن راه می رویم خون به طور یکنواخت به سراسر بدن می رسد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و احساس شادابی و سرحالی می کنیم.

*سعی کنید موضوع را عوض کنید.

بسیاری از دانش آموزان هستند که بعد از یک مطالعه 2ساعته، به موضوع دیگری می پردازند که این تغییر موضوع موجب می گردد تمرکز آن ها بهم نریزد و سطح انرژی آن ها بالا رود.

*پاداش برای خود در نظر بگیرید.

وقتی کاری را انجام دادید ولو کوچک، به خود یک جایزه هدیه دهید. این می تواند دیدن یک فیلم یا خواندن داستان شود. این کار باعث افزایش انرژی شده و حس انگیزه را در شما بیشتر می کند.

*از حس خوب درونتان بهره بگیرید.

ببینید چه مواقعی هوشیار هستید و حالتان بهتر است، همان زمان را به مطالعه دروس سخت اختصاص دهید و دروس راحت را به زمان دیگری موکول کنید چرا که انرژی شما در آن زمان بالاست.

نکته آخر:  آدم های با استعداد زیادی هستن که دوست دارند موفقیت را لمس کنند، ولی خیلی از آدم های بی استعداد با تلاش زیاد کار می کنند و روبه جلو حرکت می کنند. برای پیشرفت نه هوش مهم است و نه استعداد… فقط تلاش و تلاش و تلاش.