تعادل میان استراحت و مطالعه

تعادل میان زمان مطالعه و استراحت چقدر باید باشد؟

 

بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند که به ازای چند ساعت مطالعه به استراحت بپردازند. معمولاً دانش‌آموزان فکر می‌کنند هر چقدر بیشتر ساعت‌های متمادی و بدون وقفه مطالعه کنند، یعنی سخت‌کوشی بیشتری داشته‌اند و موفقیت‌های بیشتری هم نصیب آن‌ها می‌شود؛ اما این تفکر صحیحی نیست. ما برای بازیابی انرژی خود و ریکاوری نیاز به استراحت داریم. اگر ساعات متمادی بدون استراحت هر کاری را انجام بدهیم ذهن ما از انجام آن کار خسته می‌شود و دیگر در انجام آن کار کیفیت لازم را ندارد. سعی کنید یک برنامه برای استراحت خود داشته باشید تا تعادل میان مطالعه و تفریح را برای خود ایجاد کنید؛ این کار باعث می‌شود در درازمدت احساس خستگی‌های ناگهانی نداشته باشید.

بعد از چه مقدار درس خواندن و چگونه استراحت کنم؟

برای درس خواندن ساعت مشخصی را نمی‌توان در نظر گرفت؛ اما بهتر است بعد از هر ساختار مطالعاتی به ذهن خود استراحت دهید چرا که انرژی شما ذخیره می‌گردد و با انگیزه بالاتری سایر واحدهای مطالعاتی را انجام خواهید داد. معمولاً ساعت پیشنهادی برای هر واحد مطالعاتی 60، 75 و یا 90 دقیقه است که بسته به پایه و سطح علمی و شرایط خاص هر داوطلب، باید در برنامه درسی رعایت شود.

 

 

به چه شیوه‌ای استراحت کنم؟

بسیاری از داوطلبان وقتی به استراحت می‌پردازند بعد از آن باز هم احساس خستگی می‌کنند. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آن‌ها این است که حین استراحت فکرشان مشغول است و استرس با آن‌ها همراه شده است. لذا هنگام استراحت، ذهن باید کاملاً آسوده باشد و به چیزی مشغول نباشد. برای مثال مشاهده فیلم، سریال، گوش دادن به موسیقی باکلام و … ذهن را بیشتر از آنکه استراحت دهند، مشغول می‌کنند و برای بازه‌های بین واحدهای مطالعاتی بهتر است سراغ این دسته از فعالیت‌ها نروید.

مطالعه پشت سر هم بدون استراحت باعث می‌شود زود خسته شوید و کارایی کمتری داشته باشید؛ بنابراین تمرکز حواس هم کم کم کاهش پیدا می‌کند. استراحت‌های ۵ تا ۱۵ دقیقه بین مطالعه درس‌ها نه تنها وقت شما را نمی‌گیرد، بلکه بازدهی مطالعه را بیشتر می‌کند.