استفاده از کتاب کمک درسی

آیا استفاده از کتاب‌های کمک درسی موثر است؟

با توجه به اینکه هر ساله سوالات کنکور مفهومی‌تر می‌شود، دانش آموزان بیشتر به کتاب های کمک آموزشی پناه می‌برند که صرف خواندن این منابع ممکن است اشتباه باشد؛ لذا در این مقاله می‌خواهیم درباره فواید کتاب‌های کمک آموزشی صحبت کنیم.

کتاب‌های کنکور

معمولاً منابع کمک آموزشی کمی مطالب کنکوری را به شکل ساده‌تری بیان می کنند؛ اما بسیاری از دانش‌آموزان متاسفانه فقط به آن‌ها اتکا می کنند. در صورتی که می بایست ابتدا کتاب درسی را به صورت کامل بخوانند به طوری که چیزی برایشان مبهم نباشد. بعد از اینکه منابع اصلی مطالعه شد، می‌توانند برای تفهیم و تمرین بیشتر به سراغ این کتاب‌ها رفته و شروع به مطالعه کنند.

انواع کتاب‌های کمک درسی و فواید آن

*کتاب آموزش و تمرین

این کتاب ها زمانی به کار می‌آید که دانش آموز متوجه مطلبی نشده است و از این کتاب ها برای خواندن دوباره و یادگیری بیشتر استفاده می‌شود. معمولاً محتوای این کتاب ها شامل مطالب آموزشی و تمرینات تشریحی و تستی می باشد که مورد توجه اکثریت مردم و معلمان قرار می گیرد. بیش تر دانش آموزان از این کتاب ها فقط برای درس هایی مثل شیمی و ریاضی و زیست استفاده می کنند.

*کتاب کار و تمرین

این کتاب زمانی استفاده می شود که دانش آموز مطلب را فرا گرفته و برای تثبیتش در ذهن می تواند به آن مراجعه کند. علاوه بر آن، برای افزایش سطح نمره امتحانات داوطلبان هم می توان استفاده کرد.

ویژگی کتاب‌های کمک آموزشی

*سطح‌بندی مناسب

کتاب هایی می توانند فواید کتاب کمک درسی خوب را داشته باشد که سوالات و تمرینات آن ها سطح بندی شده باشد. این سطح بندی باید از سوالات خیلی آسان شروع شود و به تدریج سخت شود. در واقع این سطح بندی با گذشت زمان سطح درسی دانش آموز را افزایش می‌دهد.

*زبان ساده

از آن جایی که این کتاب‌ها مفاهیم را به شکل ساده‌تری بیان می‌کنند، این باعث می شود تا فرد با هر سطحی بتواند به آن مراجعه کند.

*پوشش‌دهی مناسب

این کتاب‌ها باید دارای مباحث کامل درسی باشند و بتوانند مطالب درسی را پوشش دهند تا برای دانش‌آموزان مفید واقع شوند.

دوستان عزیز به یاد داشته باشید کتاب های کمک درسی می توانند به عنوان یک پل ارتباطی بین والدین و دانش آموز و معلمان برای تفهیم مسائل آموخته شده باشد و تنها به عنوان یک منبع جانبی به کار شما می آید؛ لذا مراقب باشید که از خلاقیت شما نکاهد.