روش صحیح تحلیل کردن تست‌ها چگونه می‌باشد؟

تحلیل آزمون چیست؟

 

تحلیل آزمون به معنای اختصاص دادن زمانی بعد از آزمون آزمایشی، به منظور بررسی تمامی سوالات آزمون و دریافتن نقاط ضعف و قوت به صورت جزئی می‌باشد.

در ابتدای تحلیل تست‌ها می‌توانیم سراغ تست‌هایی برویم که آسان‌تر هستند. برای مثال اگر مجموعه‌ی سوالات پراکنده‌ای داشتیم اول سوال‌های آزمون سراسری قدیمی‌تر را پاسخ دهیم و سپس سراغ سوال‌های سال‌های اخیر برویم و در آخر به حل سوال‌های تالیفی بپردازیم. آن دسته از داوطلبانی که ضعیف هستند بعد از یادگیری بهتر است چند سوال تشریحی حل کنند و سپس سراغ تست بروند.

اما وقتی شما آزمون می¬دهید.
– در مرحله اول انتظار پیشرفت نداشته باشید.
– در مرحله دوم بدانید که در فرآیند آزمون در جایی قرار دارید که با بررسی سوالات، نقاط ضعف و قوت خود را می¬شناسید.
مهم‌ترین¬ کاری که یک داوطلب کنکوری بعد از شرکت در آزمون باید انجام بدهد، بررسی دقیق تک‌تک سوالات می‌باشد؛ نه صرفاً سوالاتی که نزده یا به اشتباه جواب داده است. اما خیلی از دانش‌آموزان فقط به ارزیابی سوالاتی که جواب صحیح به آن‌ها نداده‌اند، می‌پردازند.
اما برای بار اول چقدر تست بزنیم؟
پاسخ این سوال بستگی به این دارد که بعد از چند تست حس می‌کنیم سوالات راحت و قابل پیش‌بینی شده است. هر زمان این اتفاق افتاد تست‌زنی آن مطلب را متوقف می‌کنیم و در روز بعد که سراغ مطلب بعدی رفتیم و به تست‌های اولیه‌ی آن مطلب جدید پاسخ دادیم؛ تست‌های پوششی مطلب قبلی را هم می‌زنیم.
موفقیت اتفاقی نیست و برای موفق شدن نیاز به یک نقشه راه داریم. برای نمونه به تحلیل یک درس می‌پردازیم. فلسفه و منطق که ضریب 9 دارد و تست‌های آن به صورت دشوار طراحی می‌شود؛ لذا تحلیل سوالات این درس نیاز به یادداشت‌برداری دارد که مرور آن می‌تواند به داوطلبان کمک بسیاری کند.

 بیشتر بخوانید: مصاحبه دانشگاه شاهد
برای تحلیل تست اگر داوطلبی در مرحله‌ی اولیه بود باید سوالات را به نوبت و از اول پاسخ دهد و بعد از هر سوال به سراغ پاسخنامه برود؛ چه درست جواب داده باشد چه غلط! چون ممکن است در پاسخ سوال نکته‌ی مهمی وجود داشته باشد که به آن توجه نکرده باشد. ضمناً می‌توان به درسنامه برای حل تست‌های آموزشی مراجعه کرد. بهتر است از یک دفتر استفاده کنید و تعداد پاسخ‌های درست، اشتباه و تست‌های نزده را یادداشت کنید. مرحله بعدی باید دلیل اینکه چرا به سوالات پاسخ اشتباه داده شده را یادداشت کنیم. اینکه به سوالی شک داشتیم یا نکته‌ای در سوال بوده که به آن توجه نکردیم. گاهی این علت را باید در ضعف علمی یا عدم یادگیری عمیق مفاهیم جست‌وجو نمود؛ گاهی نیز منشاء عدم موفقیت در تست‌زنی مربوط به بی‌دقتی، خطای محاسباتی و یا شرایط و استرس آزمون می‌باشد.
سوالاتی که اشتباه جواب داده شده و یا سوالاتی که نکات جالبی دارند می‌توانند علامت‌گذاری شوند. چرا که در دوران جمع‌بندی می‌توانند راهنمای خوبی برای نکات مهم باشند. اکثر داوطلبان وقتی وارد مرحله جمع‌بندی می‌شوند برای خود درسنامه، خلاصه یا تست‌های مهم را علامت‌گذاری نکرده‌اند و مجبور می‌شوند از اول کل تست‌ها را حل کنند که با این روش می‌توان در وقت صرفه‌جویی کرد.
اما در رابطه با تست زنی پوششی می‌توانیم بگوییم که بعد از زدن 10 یا 20 تست می‌توان به سراغ پاسخنامه و تحلیل تست رفت. اگر در حل تست پوششی به مشکل خوردیم می‌توانیم تنها بخش اول جواب را از پاسخنامه به عنوان سرنخ ببینیم و سعی کنیم باقی تست را خودمان حل کنیم.

 دنیای هر کس به اندازه وسعت فکر و عمق احساسشه. 

 

نکته پایانی: موفقیت در کنکور به معنای زیاد درس خواندن نیست؛ بلکه با هوشمندانه درس خواندن است. مرور و نکته‌برداری را از یاد نبرید چرا که به تثبیت مطالب در ذهن می‌تواند کمک کند.